Ir al contenido principal

Actividad: La Producción Escrita






Ojectives
To practise techniques for telling interesting stories in English.
Specific linguistic objectives according to the level of the group.

Duration
50 minutes in the classroom, plus homework.

Activity
15 minutes - The students are each given a piece of paper divided into six sections. The teacher asks a question such as ‘where were you?’ and all of the students individually write their answers in the first section on their paper before folding it over so that it is hidden. The papers are all passed on to another student who writes in the second section the answer to the teacher’s second question and folds it over again. This process is repeated until all of the sections are completed, with the questions designed to guide the students through the plot of a story.
15 minutes - The students form groups of about five or six and each reads their story aloud to the group, with the teacher then asking for a couple of volunteers to read theirs to the whole class.
5 minutes – The teacher asks the students to discuss what makes a story exciting before brainstorming all of the ideas as a class, with the teacher guiding the discussion to ensure a range of ideas.
15 minutes – In their groups the students work to give a title to each of their stories, and if they have more time they choose one student’s story and discuss what specific improvements that would make. 
Homework – The students rewrite their stories at home, incorporating a range of tenses and vocabulary and other techniques to grab the attention of the reader (structure of a story, direct speech etc.). 

Adjustments
To adjust the task for different ages of students, the teacher could change the questions asked to encourage the use of different verb tenses such as the simple past (‘what did you do?’), the past continuous (‘what were you doing?’), or the past perfect (‘what had happened before?’). If there are different levels within the same class, the adjustment for their level would come at the point of rewriting with the teacher having different expectations for different students regarding the range of tenses and vocabulary used. Guided by the teacher, they could also choose the original text of this lower-level student to discuss as a group so that they have more scaffolding to produce their own work at home.

Comentarios

  1. In order to plan this activity you would need to indicate the questions asked, not just "Where were you?". They will indeed determine the kind of story they write. Also, when I talk about writing activities I tend to emphasise the idea of more extensive writing, not just short sentences. This can be a very good starting point6, as with that "skeleton story" each group, or else individually at home, can develop a fuller story adding details. For example, if the answer to the question you give is "I was at home", they could develop it into "I was alone at home doing my home work for maths".

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

El Método Comunicativo: Intercambio Significativo en el Aula

Interacciones con una necesidad real motivan a los alumnos en clase. El método comunicativo de la ense ñ anza de lenguas extranjeras surgió durante los a ñ os 60 y gozó de una popularidad cada vez mayor durante los a ñ os 70 y 80, proveyendo una alternativa a los profesores que se habían quedado desilusionados con los métodos audioling ü es y situacionales. Según académicos como Chomsky, estas metodologías eran demasiados estructurales, sin distinguir entre competencia y actuación, y no tenían en cuenta el hecho de que ni ñ os nativos son capaces de producir frases que no han escuchado nunca antes. Está claro entonces que la adquisición de un idioma no depende sólo de la imitación y la repetición y que la ense ñ anza también debe tener otro enfoque, con los proponentes de la metodología comunicativa sosteniendo que ha que enfatizar la comunicación, tareas significativas para el alumnado y significados auténticos del idioma.  Para conseguir este objetivo, los c...

Actividad: Is Technology Transforming Education?

¿ Introducir tecnologías nuevas en el aula es el único camino hacia la innovación? Hoy leí un artículo por Russell Stannard que se llama ‘ Is Technology Transforming Education? ’, una pregunta cada vez más relevante en un país con pizarras electrónicas en casi todas las aulas e iniciativas como el proyecto Abalar que integra las TIC en la educación formal a través de recursos nuevos y la digitalización de contenidos. Sin embargo, ¿es sólo la presencia de estas tecnologías nuevas que transforma la educación, o debe haber algo más también? Stannard sostiene que no son las tecnologías que transforman la educación, sino cómo las utilizamos, y estoy muy de acuerdo. Esencialmente lo que son es una herramienta que puede ayudar el proceso educativo, pero cuyo uso está en las manos del profesor quien puede imitar procesos tradicionales o crear procesos completamente nuevos. No obstante, donde no estoy totalmente de acuerdo con Stannard es cuando critica este uso de las tecn...

Reflexión: Los Debates

  Debates: una manera interactiva de aprender de los puntos de vista de otros. Dedicamos nuestra última sesión en el aula con Ana y Luz a debates sobre unos temas muy importantes en cuanto a la didáctica de lenguas extranjeras pero que no nos había dado tiempo tratar antes en la asignatura. Fue una clase muy interesante que permitió a todos expresar sus opiniones y escuchar los puntos de vista de otros, viendo cómo podemos aprender de nuestras diferencias y de las experiencias distintas que hemos vivido. La primera conversación que tuvimos trató las características que creemos que debe tener un profesor bueno, con muchas ideas distintas saliendo a partir de nuestras propias experiencias con los profesores que nos habían ayudado o motivado en el pasado. Yo estuve de acuerdo con todas las ideas – desde tener empatía y un sentido de humor hasta saber comunicarse y querer formarse continuamente – pero creo que lo que más me gustó era ver el video con las entrevista...